tag:blogger.com,1999:blog-2145692220215514231.post3951203330183958110..comments2024-03-14T19:50:21.596+01:00Comments on SKULPTUR OG KUNST: Hva forventer DU av fremtidens kunstnere?Frode Lillesundhttp://www.blogger.com/profile/01415376737852759976noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-2145692220215514231.post-33632565897886060942011-07-20T20:14:38.303+02:002011-07-20T20:14:38.303+02:00Takk Andrew.
Jeg liker din kritiske holdning, og ...Takk Andrew.<br /><br />Jeg liker din kritiske holdning, og ditt engasjement er inspirerende.Frode Lillesundhttps://www.blogger.com/profile/01415376737852759976noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2145692220215514231.post-74418584677341067922011-07-20T18:44:19.924+02:002011-07-20T18:44:19.924+02:00Vi står alle i glasshus, urettferdig av meg å kast...Vi står alle i glasshus, urettferdig av meg å kaste stein.<br />Sorry,<br />Jeg syntes du har en fabelaktig teknikk. Men kritikken min er likevel ikke uten meritter. <br />Jeg kritiserer på ingen måte din bruk av tradisjonelle virkemidler, syntes det er rå flott at du bryter med horden av kunstnere der ute. <br />Stå på.bartonandrew.comhttps://www.blogger.com/profile/10497510148409296039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2145692220215514231.post-53335512120328092162011-07-20T09:45:25.729+02:002011-07-20T09:45:25.729+02:00Takk igjen for kommentar Andrew.
Jeg kan være eni...Takk igjen for kommentar Andrew.<br /><br />Jeg kan være enig i at noen av kommentarene til dette innlegget kan være litt krasse, men jeg vil gjerne ha rom for høy temeratur i debattene på denne bloggen så lenge de ikke går på enkeltpersoners bekostning. Men "kunst rasisme" vil jeg ikke kalle dette.<br /><br />Som kunstner selv er det vanskelig å være kunstkritikker, for man står alltid i "glasshus" ovenfor det man selv lager. Så det er kanskje viktig å presisere gjentatte ganger at mitt kunstsyn er mangfoldig og at jeg selv ikke nødvendigvis er enig i alle kunstutsagn som forsvarer det klassiske.<br /><br />Jeg kan også legge til her at svært mange fIgurative kunstverk ofte blir omtalt som "klassiske" selv om de er blottet for klassisk faglige kvaliteter. I en slik sammenheng vil jeg se på kunstverket som temmelig banalt hvis kunstneren også ønsker å formidle et romantisk budskap om en svunnen tid. Den form for kunst vil kalle ekte kitch.<br /><br />Ved å publisere dette innlegget ønsket jeg å gi rom for de (kanskje) mer folkelige meningene omkring kunst enn de meningene som oftest blir publisert av proffesjonelle forstå-seg-på-ere. Og etter det jeg oppfatter, er folk flest faktisk opptatt av at kunst bør inneholde faglig kvalitet.<br /><br />Siden du Andrew er opptatt av budskapet i mine arbeider, vil jeg si at det viktigste for meg å formidle, er tilstedeværelse. Sammen med mitt livssyn som er helhets orientert, kan kanskje dette virke gammeldags. Jeg velger selv å se på dette som universelt fremfor bakstrebersk.<br /><br />For å ta det motsatte perspektivet, er det etter min mening for mange av dagens kunstnere som er livredde for å bli satt i bås og klassifisert som uaktuell kunstner. Det er ikke til å "skyve under en stol" at det å bruke tradisjonelle virkemidler er et betent tema i kunstverden i dag, men jeg personlig håper dette er på vei til å forandre seg.Frode Lillesundhttps://www.blogger.com/profile/01415376737852759976noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2145692220215514231.post-34363387924233076482011-07-19T21:14:30.886+02:002011-07-19T21:14:30.886+02:00Kunst rasime er en uting. En retning i kunsten er ...Kunst rasime er en uting. En retning i kunsten er ikke bedre enn en annen, mener jeg. Men det mener de klassiske forkjemperene. De mener det holder kunstnerisk mål å kopiere et uttrykk som var tilpasset ett annet århundre. Mange av dine arbeider, frode, bærer preg av en annen tid enn den du faktisk lever i. De er godt utformet, god komposisjon, men budskapet du formidler er fra et annet århundre. Du lever nå, og bør i større grad relatere deg til denne tilværelsen, ikke det trygge fasit svaret du avgir på 1800 talls kunst. Mange klassiske kunstnere gjør denne feilen...de kopierer ikke bare teknikken..den største feilen ligger i at de også kopierer budskapet..fra mange hundre år tilbake i tid..noe er likt..men fy faen..så mye har forandret seg også.bartonandrew.comhttps://www.blogger.com/profile/10497510148409296039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2145692220215514231.post-50626829604679882372011-06-18T18:11:24.588+02:002011-06-18T18:11:24.588+02:00Jeg er enig med deg Frode, å skrive i blogg som an...Jeg er enig med deg Frode, å skrive i blogg som anonym er mangel på integritet. <br /><br />At svenneprøvene som ble fremvist på avgangsutstilingen for kunsthøgskolen i Oslo er faglig langt under det en normalt kunne forvente, er ingen overraskelse. <br />Jeg personlig reagerer på skolen og deres veiledere, lærere og eksaminatorer, jeg opplevde eksaminator på ingeniørhøgskolen som streng og mange av mine med studenter fikk ikke fortsette. Jeg ville tro at en utstilling skulle reflektere et faglig høydepunkt etter fem års kunst studium. Hvorfor spiller faglige kvaliteter ingen rolle, jeg stiller derfor spørsmålstegn ved fagplan, oppgave og eksamener som er avlagt underveis. Er vanskelighetsgraden satt for lavt og derfor blir resultatet til studentene ved kunsthøgskolen i Oslo jevnt over elendig, kravene for å få fullføre er de uteblitt?<br /><br />Om et kunstverks verdivurdering på en avgangsutstilling har jeg gjort mine vurderinger og skal fremlegge et eksempel. <br />Hvis en stiller ut et knippe bananer og bananene hadde vært dyrket selv, er det et bevis på at kunst studenten hadde lært å dyrke baner. Jeg har gjort en rask undersøkelse av bananenes verdi, var innom Meny på Kolsås i dag der kostet bananer kroner 18,90 per kilo.<br /><br />Vemund Hakvåg<br />vemundhakvag.comVemund Hakvåghttp://vemundhakvag.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2145692220215514231.post-12801383002047180622011-05-30T16:11:00.876+02:002011-05-30T16:11:00.876+02:00Takk for kommentar Anonym (jeg setter forresten pr...Takk for kommentar Anonym (jeg setter forresten pris på at du svarer under et annet navn enn anonym selv om det skulle være et falskt navn).<br /><br />Beklager hvis jeg uttrykket meg uklart angående "pengeutbytte". Det jeg mente var at jeg ville vært skuffet for å bruke penger i tillegg til min egen tid på å se denne utstillingen.<br /><br />Jeg er helt enig at man må se annerledes på studentarbeider enn på arbeider av profesjonelle billedkunstnere. Mye nytt og spennende oppdages ved ukritisk utforskning og dette er en viktig del av å finne sitt kunstneriske uttykk.<br /><br />At man ikke skal forvente alle kunststudenter på akademiet at de skal arbeide som en profesjonelle kunstnere når de kommer ut, synes jeg er et feilaktig synspunkt. Akademiets funksjon er å utdanne billedkunstnere. Å ha denne forventningen er å ta studentene på alvor.<br /><br />Når man ser på denne avgangsutstillingen i helhet mener jeg likevel at den er svært svak kunstnerisk og faglig i forhold til andre avgangsutstillinger jeg har sett. For min del har det stort sett vært flere av avgangselevene som har vekket min nysgjerrighet.<br /><br />Denne gangen var det kun èn, men det var selve presentasjonsformen som trakk meg inn. Denne gir jeg ros for. Den var særdeles bra og den hadde vært bra også for en ikke-student.<br /><br />Akademiets avgangsutstilling setter jeg høyere forventninger til enn andre studentutstillinger. Når det gjelder billedkunst er kunstakademiet det mest prestisjetunge udanningsstedet å komme inn. Dermed mener jeg at også de beste kunstnerne burde komme ut fra dette stedet. Når man ser tegninger, malerier, og skulpturer som ikke har noen faglig kvalitet i sin utførelse, er det vankelig forvente det av de samme kunstnerne i fremtiden.<br /><br />Jeg håper du får mye ut av ditt besøk på Utstillingen.Frode Lillesundhttps://www.blogger.com/profile/01415376737852759976noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2145692220215514231.post-8435911498864545832011-05-30T13:06:42.148+02:002011-05-30T13:06:42.148+02:00Så avgangsutstillingen var ikke verdt en krone?
J...Så avgangsutstillingen var ikke verdt en krone?<br /><br />Jeg skal selv se utstillingen en av de nærmeste dagene, men regner heldigvis ikke utbytte i kroner og øre, for hvordan kan man sette en prislapp på å se andres kunstneriske arbeid?<br /><br />Noe som alltid ligger i bakhodet når jeg ser studentarbeider, er at flesteparten av studentene ikke kommer til å fortsette med å jobbe med kunst. Det å være i en studiesituasjon, og det å faktisk arbeide som kunstner er totalt forskjellig, selv om praksisen til de få som fortsetter som kunstnere altså begynner i studietiden. <br /><br />Det vil med andre ord alltid finnes noen enkeltarbeider som peker framover mot en praksis, mens mye vil være tomt, fordi kunstverkene handler om å fungere i en sosial verden som et kunstakademi er, med sine skrevne og uskrevne regler. Det du ser er mennesker som prøver å finne sitt uttrykk, med mer eller mindre hell. Noen ganger er det tydelig at forståelsen og interessen for kunst ikke er stor nok til å lage noe genuint interessant, og da vil det være nok av detaljer å gå inn på rundt deres metode og formspråk, for å si noe konstruktivt om hvorfor ikke dette "satt". Å ta fram komposisjon og form (som er viktige faglige problemstillinger for en billedhugger) er totalt irrelevant som faglige problemstillinger i det man ikke former sine kunstverk, men for eksempel jobber med tekst, video, delvis også foto, støp, og generelt uttrykk hvor de visuelle elementene ikke er formet fra bunn av.<br /><br />Hvis du ønsker å si noe interessant om kunstutdanningen og nyutdannede kunstnere tror jeg du må finne fram nysgjerrigheten din, ellers blir ikke dette mer interessant enn en frp-samling hvor De Derre Jævla Kunstnerne "diskuteres".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2145692220215514231.post-1308759641279739922011-05-30T11:25:47.850+02:002011-05-30T11:25:47.850+02:00TOM PRESENTASJON
Etter å ha skrevet dette innlegge...TOM PRESENTASJON<br />Etter å ha skrevet dette innlegget, måtte jeg selvfølgelig gå å se utstillingen selv. Heldigvis får man gratis inngang som medlem av NBK, for opplevelsen var ikke verdt en krone for min del.<br /><br />Jeg skjønte forøvrig den delen av Mona Pale Bjerke sin kritikk hvor hun sier at Markus Li Stensrud skiller seg ut fra de andre avgangsstudentene, for hans presentasjon er virkelig gjennomført og god. Dessverre for min del finner jeg det han presenterer intetsigende og uinteressant, og kunstfagliglige kvaliteter som komposisjon, form etc. ser det ikke ut som om han bryr seg om.<br /><br />Resten av denne avgangsutstillingen vitner om at dagens kunstakademi ikke krever faglige kvaliteter hos studentene. Hvis dette er det eksklusive utvalget av kunststudenter som kommer inn på akademiet (var det fem prosent av søkerne som kom inn på BA?), mener jeg at det må være en feil ett eller annet sted. Enten er det noe galt med opptakskriteriene, ellers blir studentene hjernevasket til å holde seg unna alt som kan kalles kvalitet under veis i studiene. (dvs. bortsett for presentasjonsformen.)Frode Lillesundhttps://www.blogger.com/profile/01415376737852759976noreply@blogger.com