28.05.2011

Hva forventer DU av fremtidens kunstnere?


Dette bildet bruker Kunsthøgskolen som reklame for omtalte utstilling. Flere bilder kan sees på NRKs nettavis.
I år 2000 kom filosofen Lars Fr. H. Svendsen ut med boken "Kunst". En gang for alle skulle han sette en stopper for den utslitte diskusjonen om hva som fortjener eller ikke fortjener betegnelsen "kunst". Begrepet "kunst" hadde blitt en betegnelse uten verdi, fordi alt var kunst så lenge noen ønsket å definere det som nettopp "kunst". Istedenfor oppfordret Svendsen oss til å diskutere kvaliteten av kunstverkene. Likevel går ikke denne diskusjonen av moten. Diskusjonen stagnerte med å diskutere verdien (og da som regel pengeverdien) av kunstverket fremfor kvaliteten av det. Verdien av kunst er tydeligvis et av de mest populære temaer for konseptkunstnere og kunstkritikere. Det dukker opp den ene kunstutstillingen etter den andre som problematiserer om noen er søppel eller om det er kunst, og kunstkritikerne elsker det tydeligvis også.

Den siste billedkunst kritikken jeg leste, var Mona Pale Bjerkes kritikk av Avgangsutstillingen til KHiO avd. Kunstakademiet som nå kan sees på Stenersenmuseet frem til 12. juni. Jeg finner denne kritikken (eller nærmere lesernes kritikk av både utstillingen og kritikken) interessant fordi dette dreier seg om fremtidens kunstnere. Det som blir tydelig diskutert har er nemlig hvilken kvalitet som forventes av disse kommende kunstnere.

Det diskuteres bl.a. hvor vanskelig det er å komme inn på kunstakademiet. Indirekte oppfatter jeg dette som et krav om respekt for de som har kommet inn. Det er tydelig at noen mener kvalitetskriteriene for å komme inn samsvarer med kvaliteten på kunsten som produseres av akademistudentene.

Det ble en lang rekke men kommentarer fra leserne til denne artikkelen da jeg sist så var der 28 kommentarer (disse følger etter artikkelen på NRKs nettavissider):

Kommentarer (28)
Eksamensmakkverk
Skrevet av Dali 27.05.2011 15:13
Det betimelige sprøsmålet "Hva kan regnes som kunst" må selvsagt stilles vedrørende denne typen kunstutstillinger. Å stille noe ut basert på tanken om at det er er nytt, absurd eller annerledes, er en ting, men når kunstverket bringer hverken noe nytt eller annerledes, men samtidig krever å bli tatt på alvor innenfor kategorien kunst, faller min grense for respekt betraktelig.

SV: Eksamensmakkverk
Skrevet av Johnnis 27.05.2011 16:00
Å stille spørsmål om noe er kunst eller ikke er meningsløst.
Spørsmålet er: hva er god kunst?

Flere fortjener litt lys
Skrevet av Sofie 27.05.2011 01:22
Likte også Stensrud sine verk, eye candy og gjennomarbeidet. Synes derimot kritikeren dummer seg ut når hun avfeier resten av utstillerne. Synes rommene til Tommy Høvik og Richard Alexandersson fortjener å trekkes frem. Tegningene til Cecilia Jimenez Ojeda holder et høyt nivå og Silje Linge Haalands performance under åpningen var også interessant. Gleder meg til å se mer disse kunstnerne i fremtiden.

SV: Flere fortjener litt lys
Skrevet av mack 27.05.2011 02:17
Folk flest ler seg skakke av disse "kunstmakkverkene"
Det som er ille er at skattebetalere må tre støttende til for at noen freaks skal lage det som betegnes av 99% av befolkiningen som idioti!
Men en god latter forlenger livet... det er vel kunst det og?


Hva er kunst?
Skrevet av bandera 26.05.2011 20:45
Hva er kunst? Og hva er en kunstner?
Jeg har studert noen arbeider fra avgangselever ved kunstakademiet, jeg har og studert mine barns arbeider fra tegne og male timer i 2 til 5 klasse...samt noen leirfigurer de laget i barnehagen og jeg sidestiller disse arbeider med flere av kunstakademiets avgangselevers arbeider...mine barns kunsteriske utrykk og kvalitet på deres arbeider i barnehagen og i 2 til 5 klasse har minst et like høyt kunsterisk nivå som akedemiets elever...

Med hvilken rett sier jeg dette? Jo jeg samler på kunst av Wiedeman-Vedbjørn Sand med flere de siste 20 årene.
Jeg har selv flere egne komposisjoner men kaller meg ikke kunstner.

Det er ubegripelig at man ikke stiller visse kvalitetskrav for opptak til akademiene men kun 180 studiepoeng til MA studiet.

SV: Hva er kunst?
Skrevet av Johnnis 27.05.2011 16:19
Du spør: hva er kunst? Og samtidig hinter du til at for at noe skal være kunst må det være bra. (Og dette er en typisk holdning.) Noe som igjen betyr at all kunst er bra kunst. Og denne tanken er et problem.

For alt kan jo stemples som kunst. Men det er ikke dermed sagt at det er bra kunst.

Enda viktigere enn hva som er bra og hva som er dårlig er, hva synes du? Det har blitt slik at meningmann ikke kan synse fordi hva som er bra og hva som er dårlig er en "faglig" vurdering. Og da føler jeg det har blitt som med keiserens klær, den som synes noe annet en den "faglige" elite er dermed uvitende.

Og greit nok, jeg er ingen ekspert på kunst. På samme måte er jeg heller ingen ekspert på musikk eller mat, men både musikere og kokker anerkjenner min opplevelse og mitt behov for relevans til mitt liv og min person.

Kunst er ikke noe gudelig. Kunsten har en hensikt som er knyttet opp mot mennesker. Og hva nå en professor i kokkekunst måtte mene om middagen min hjelper meg så lite fra eller til.

SV: Hva er kunst?
Skrevet av Linda 27.05.2011 15:09
Vebjørn Sand, faktisk.. Ja Du høres jo virkelig ut som en som har peiling på kunstfeltet.

SV: Hva er kunst?
Skrevet av montro 26.05.2011 22:09
Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. For å komme inn på masterstudiet må man kunne vise til en bachelorgrad, et godt prosjekt og en god portfolie. En kvalifisert jurie bedømmer deretter søknadene, mellom 100 og 200 hvert år, og velger til slutt ut 20 stk. For å komme inn på bachelor må man man sende inn portfolio. Det gjør ca 450 hvert år. Deretter blir 60 innkalt til 1 ukes opptaksprøve og 1 times intervju. Av de 60 velges det ut 20. Kunstakademiet er en av landets vanskeligste skoler å komme inn på.

SV: SV: Hva er kunst?
Skrevet av Suppedragen 27.05.2011 02:52
Å jøsses...
Aldri så galt at det ikke godt for noe...
Får håpe da, at dere finner deres pidestall, noe mere meningsfullt kan umulig finnes!
"Kunstakademiet er en av landets vanskeligste skoler å komme inn på." Stikk hue i sanden og vask en dass skinnende ren! Er så fullstendig fedup av dere!!
Sier som Wam&Vennerød: "Hvem tror du at du er?!"
Ta en puddel, rull den i rosa sukkerspinn, steik den 3 min i mikron, stikk et brennende stearinlys opp bak, heng hodetelefoner på ørene og ei fleskesvor i kjeften...
500,000,_ ingen høyere?? Hører jeg 1 mill?!
Gjør noe NYTTIG! Og om ikke nyttig i bokstavelig forstand, noe som GIR folk noe! T.o.m. Munch rabla ned noen streker mens han var sgs. blind...?! Utrolig! Så utrolig fantastisk! Fortsatt kan du ense hvilke storslagne vyer han hadde i ethvert verk han la sin hånd på... Piss meg i øret!!
Master og bachelor kan du stikke en viss plass...

SV: SV: SV: Hva er kunst?
Skrevet av Suppedragen 27.05.2011 03:05
Med tanke på dere
Sand-blåste "kunstnere"... Ikke gjør det! Hodetelefonene blir klissete...

SV: SV: SV: Hva er kunst?
Skrevet av berre burre 27.05.2011 03:02
Helt enig,,, set disse kunstidiotene til å male skoler og andre offentlige bygg,,, og kall det gjerne kunst hahaha....da gjør de noe nyttig i samfunnet som før dem!

SV: SV: Hva er kunst?
Skrevet av bandera 27.05.2011 02:12
Jeg vet utemerket godt at man først må ta BA og at man må avlegge opptaksprøver.

Det jeg snakker om er den kunsteriske KVALITETEN på arbeidene.

En fyr vant for noen år siden en pris med stipent for et bilde, han avslørte senere at det var en sjipanse som malt dette.
Bildet ble av juryen betengent som av meget høy kunsterisk kvalitet...
For 12 år siden i Køenhavn var det en fyr som snek seg in på en exlusiv kunstutsilling med et bildekk malt rosa og et sortmalt bilratt montert inne i dekket "Spinner" hette det og var priset til 80.000. Man vurderte dette som av høy kusterisk kvalitet.
Da da en inkjøper vill ha dette "kunstverket" ble det avsørt at det var em bilmekanikker som laget dette som en spøk...

SV: SV: SV: Hva er kunst?
Skrevet av doppel 27.05.2011 10:15
Julia Brännström er det du som lurer bak ulike pseudonym her? Det ble plutselig så høyt niva i denne tråden...

Flere stjerner
Skrevet av Jacob 26.05.2011 17:46
Helt enig i at Stensruds verk var det sterkeste, men det var i følge min mening flere høydepunkter. Stig Tommy Høvik, Espen Olsen og Rune Elgard Mortensen hadde også produsert flotte og interessante rom.

Enkelt.
Skrevet av Anonym 26.05.2011 15:12
Kan ikke noen bare si det? "Det er et bord med et knippe bananer og et avisutklipp." Gratulerer, du har tatt bilde av kjøkkenbenken min.
Og ja: det finnes selvfølgelig genialt enkel kunst. Denne var dessverre bare enkel.

Hm
Skrevet av Ben Hur 26.05.2011 14:04
Kunne vært interessant å høre Cecilie Bjørgås Jordheims fjellkomposisjon. Jeg stiller meg tvilende til verkets kvalitet musikalsk sett. Man kan vel like så godt transkribere fugler på strømkabler. Det er jo i utgangspunktet et fint bilde, men det spørs om fuglene kan det vestlige notesystem og/eller skala.
Prøv igjen...

Uten tittel
Skrevet av Suppedragen 26.05.2011 04:10
Fantastisk...
Du så ikke romskipet til Romlingane der også? Kan ikke finne dem. Var forøvrig noen flotte bananer, i nærkontakt med Woody Allen og greier! Jøss!
Helt satt ut ble jeg av Tommy Høviks «There is a light that never goes out»
En av de fineste og sarteste overeksponeringer med en undertone av fløyelsmyke overtoner jeg noengang har sett. Tar meg rett tilbake til barndommens sommerferier hos Bestemor og Bestefar oppved Lofotveggen, der erindringene streifer livets ulykksalige uforgjengelighet på veien.
Må se å få fikset den lysbryteren på loftet.

SV: Uten tittel
Skrevet av kunstverdsetter 26.05.2011 10:27
Definitivt! Shimizus kunst er en virkelig tankevekker. Dagens forbrukerkultur med import av utenlandske varer møter det tradisjonelle husmorlivet ispedd ett møte med en forundret Woody Allen som fungerer som blikkfang for bivåneren. Dypt. kjenner meg rent eksistensialistisk.

SV: SV: Uten tittel
Skrevet av Tjoms 26.05.2011 11:23
Legg deg i fosterstilling og gråt litt. Det hjelper.

jobb
Skrevet av job 25.05.2011 23:01
"De mest iøyenfallende delene av installasjonen er en fallisk søyle av gamle, tørkede bananskall, som kan lede tankene til haugene av klær fra de tyske konsentrasjonsleirene....."

Hvordan fikk du til det? Slutt å finne på ting for å virke smart.

SV: jobb
Skrevet av arbeidsløs 26.05.2011 19:07
Det kalles assosiasjon og fantasi. To ting som dessverre ikke står i læreboka i norske skoler lenger.

SV: SV: jobb
Skrevet av job 26.05.2011 21:25
Assosiasjon og fantasi er gode ting, men jeg synes det er å strekke det litt langt å koble bananskall med systematisk folkemord. Man kan vel like gjerne koble bananer til Woody Allen, som en av de andre "begavede" har gjort.

SV: jobb
Skrevet av Ben 26.05.2011 16:16
+1

TV-Cocktail
Skrevet av Eirik 25.05.2011 22:39
Nils og Ronny demonstrerte jo hvor lett det var å lage kunst med sine bidrag til høstutstillingen i sin tid. Kan ikke dere få lastet opp det på nytt, kjære NRK?

Spennende!
Skrevet av Tjoms 25.05.2011 22:04
"Mens vi går fra monter til monter er vi hele tiden usikre på hvilke av disse tingene som er funnet, og hvilke som er laget for anledningen."

WOW!

kunst eller o-fag?
Skrevet av kåre 25.05.2011 19:47
er litt lei "kunst" som bare fungerer som illustrasjoner til påfunn/problemstillinger som ligner o-fag prosjektene vi hadde på skolen..

SV: kunst eller o-fag?
Skrevet av Nise 27.05.2011 08:33
Kunst = alt det vi ikke trenger men som bringer frem engasjement og dermed bringer verden videre ;)

SV: SV: kunst eller o-fag?
Skrevet av kåre 28.05.2011 07:51
Vel...samme definsjon kan brukes på søppel. (Bringer verden videre fordi man må utvikle teknologi for å håndtere den etc.) Utpønsket konsepkunst har blitt et intetsigende dogme som må få en motreaksjon.

8 kommentarer:

Frode Mikal Lillesund sa...

TOM PRESENTASJON
Etter å ha skrevet dette innlegget, måtte jeg selvfølgelig gå å se utstillingen selv. Heldigvis får man gratis inngang som medlem av NBK, for opplevelsen var ikke verdt en krone for min del.

Jeg skjønte forøvrig den delen av Mona Pale Bjerke sin kritikk hvor hun sier at Markus Li Stensrud skiller seg ut fra de andre avgangsstudentene, for hans presentasjon er virkelig gjennomført og god. Dessverre for min del finner jeg det han presenterer intetsigende og uinteressant, og kunstfagliglige kvaliteter som komposisjon, form etc. ser det ikke ut som om han bryr seg om.

Resten av denne avgangsutstillingen vitner om at dagens kunstakademi ikke krever faglige kvaliteter hos studentene. Hvis dette er det eksklusive utvalget av kunststudenter som kommer inn på akademiet (var det fem prosent av søkerne som kom inn på BA?), mener jeg at det må være en feil ett eller annet sted. Enten er det noe galt med opptakskriteriene, ellers blir studentene hjernevasket til å holde seg unna alt som kan kalles kvalitet under veis i studiene. (dvs. bortsett for presentasjonsformen.)

Anonym sa...

Så avgangsutstillingen var ikke verdt en krone?

Jeg skal selv se utstillingen en av de nærmeste dagene, men regner heldigvis ikke utbytte i kroner og øre, for hvordan kan man sette en prislapp på å se andres kunstneriske arbeid?

Noe som alltid ligger i bakhodet når jeg ser studentarbeider, er at flesteparten av studentene ikke kommer til å fortsette med å jobbe med kunst. Det å være i en studiesituasjon, og det å faktisk arbeide som kunstner er totalt forskjellig, selv om praksisen til de få som fortsetter som kunstnere altså begynner i studietiden.

Det vil med andre ord alltid finnes noen enkeltarbeider som peker framover mot en praksis, mens mye vil være tomt, fordi kunstverkene handler om å fungere i en sosial verden som et kunstakademi er, med sine skrevne og uskrevne regler. Det du ser er mennesker som prøver å finne sitt uttrykk, med mer eller mindre hell. Noen ganger er det tydelig at forståelsen og interessen for kunst ikke er stor nok til å lage noe genuint interessant, og da vil det være nok av detaljer å gå inn på rundt deres metode og formspråk, for å si noe konstruktivt om hvorfor ikke dette "satt". Å ta fram komposisjon og form (som er viktige faglige problemstillinger for en billedhugger) er totalt irrelevant som faglige problemstillinger i det man ikke former sine kunstverk, men for eksempel jobber med tekst, video, delvis også foto, støp, og generelt uttrykk hvor de visuelle elementene ikke er formet fra bunn av.

Hvis du ønsker å si noe interessant om kunstutdanningen og nyutdannede kunstnere tror jeg du må finne fram nysgjerrigheten din, ellers blir ikke dette mer interessant enn en frp-samling hvor De Derre Jævla Kunstnerne "diskuteres".

Frode Mikal Lillesund sa...

Takk for kommentar Anonym (jeg setter forresten pris på at du svarer under et annet navn enn anonym selv om det skulle være et falskt navn).

Beklager hvis jeg uttrykket meg uklart angående "pengeutbytte". Det jeg mente var at jeg ville vært skuffet for å bruke penger i tillegg til min egen tid på å se denne utstillingen.

Jeg er helt enig at man må se annerledes på studentarbeider enn på arbeider av profesjonelle billedkunstnere. Mye nytt og spennende oppdages ved ukritisk utforskning og dette er en viktig del av å finne sitt kunstneriske uttykk.

At man ikke skal forvente alle kunststudenter på akademiet at de skal arbeide som en profesjonelle kunstnere når de kommer ut, synes jeg er et feilaktig synspunkt. Akademiets funksjon er å utdanne billedkunstnere. Å ha denne forventningen er å ta studentene på alvor.

Når man ser på denne avgangsutstillingen i helhet mener jeg likevel at den er svært svak kunstnerisk og faglig i forhold til andre avgangsutstillinger jeg har sett. For min del har det stort sett vært flere av avgangselevene som har vekket min nysgjerrighet.

Denne gangen var det kun èn, men det var selve presentasjonsformen som trakk meg inn. Denne gir jeg ros for. Den var særdeles bra og den hadde vært bra også for en ikke-student.

Akademiets avgangsutstilling setter jeg høyere forventninger til enn andre studentutstillinger. Når det gjelder billedkunst er kunstakademiet det mest prestisjetunge udanningsstedet å komme inn. Dermed mener jeg at også de beste kunstnerne burde komme ut fra dette stedet. Når man ser tegninger, malerier, og skulpturer som ikke har noen faglig kvalitet i sin utførelse, er det vankelig forvente det av de samme kunstnerne i fremtiden.

Jeg håper du får mye ut av ditt besøk på Utstillingen.

Vemund Hakvåg sa...

Jeg er enig med deg Frode, å skrive i blogg som anonym er mangel på integritet.

At svenneprøvene som ble fremvist på avgangsutstilingen for kunsthøgskolen i Oslo er faglig langt under det en normalt kunne forvente, er ingen overraskelse.
Jeg personlig reagerer på skolen og deres veiledere, lærere og eksaminatorer, jeg opplevde eksaminator på ingeniørhøgskolen som streng og mange av mine med studenter fikk ikke fortsette. Jeg ville tro at en utstilling skulle reflektere et faglig høydepunkt etter fem års kunst studium. Hvorfor spiller faglige kvaliteter ingen rolle, jeg stiller derfor spørsmålstegn ved fagplan, oppgave og eksamener som er avlagt underveis. Er vanskelighetsgraden satt for lavt og derfor blir resultatet til studentene ved kunsthøgskolen i Oslo jevnt over elendig, kravene for å få fullføre er de uteblitt?

Om et kunstverks verdivurdering på en avgangsutstilling har jeg gjort mine vurderinger og skal fremlegge et eksempel.
Hvis en stiller ut et knippe bananer og bananene hadde vært dyrket selv, er det et bevis på at kunst studenten hadde lært å dyrke baner. Jeg har gjort en rask undersøkelse av bananenes verdi, var innom Meny på Kolsås i dag der kostet bananer kroner 18,90 per kilo.

Vemund Hakvåg
vemundhakvag.com

bartonandrew.com sa...

Kunst rasime er en uting. En retning i kunsten er ikke bedre enn en annen, mener jeg. Men det mener de klassiske forkjemperene. De mener det holder kunstnerisk mål å kopiere et uttrykk som var tilpasset ett annet århundre. Mange av dine arbeider, frode, bærer preg av en annen tid enn den du faktisk lever i. De er godt utformet, god komposisjon, men budskapet du formidler er fra et annet århundre. Du lever nå, og bør i større grad relatere deg til denne tilværelsen, ikke det trygge fasit svaret du avgir på 1800 talls kunst. Mange klassiske kunstnere gjør denne feilen...de kopierer ikke bare teknikken..den største feilen ligger i at de også kopierer budskapet..fra mange hundre år tilbake i tid..noe er likt..men fy faen..så mye har forandret seg også.

Frode Mikal Lillesund sa...

Takk igjen for kommentar Andrew.

Jeg kan være enig i at noen av kommentarene til dette innlegget kan være litt krasse, men jeg vil gjerne ha rom for høy temeratur i debattene på denne bloggen så lenge de ikke går på enkeltpersoners bekostning. Men "kunst rasisme" vil jeg ikke kalle dette.

Som kunstner selv er det vanskelig å være kunstkritikker, for man står alltid i "glasshus" ovenfor det man selv lager. Så det er kanskje viktig å presisere gjentatte ganger at mitt kunstsyn er mangfoldig og at jeg selv ikke nødvendigvis er enig i alle kunstutsagn som forsvarer det klassiske.

Jeg kan også legge til her at svært mange fIgurative kunstverk ofte blir omtalt som "klassiske" selv om de er blottet for klassisk faglige kvaliteter. I en slik sammenheng vil jeg se på kunstverket som temmelig banalt hvis kunstneren også ønsker å formidle et romantisk budskap om en svunnen tid. Den form for kunst vil kalle ekte kitch.

Ved å publisere dette innlegget ønsket jeg å gi rom for de (kanskje) mer folkelige meningene omkring kunst enn de meningene som oftest blir publisert av proffesjonelle forstå-seg-på-ere. Og etter det jeg oppfatter, er folk flest faktisk opptatt av at kunst bør inneholde faglig kvalitet.

Siden du Andrew er opptatt av budskapet i mine arbeider, vil jeg si at det viktigste for meg å formidle, er tilstedeværelse. Sammen med mitt livssyn som er helhets orientert, kan kanskje dette virke gammeldags. Jeg velger selv å se på dette som universelt fremfor bakstrebersk.

For å ta det motsatte perspektivet, er det etter min mening for mange av dagens kunstnere som er livredde for å bli satt i bås og klassifisert som uaktuell kunstner. Det er ikke til å "skyve under en stol" at det å bruke tradisjonelle virkemidler er et betent tema i kunstverden i dag, men jeg personlig håper dette er på vei til å forandre seg.

bartonandrew.com sa...

Vi står alle i glasshus, urettferdig av meg å kaste stein.
Sorry,
Jeg syntes du har en fabelaktig teknikk. Men kritikken min er likevel ikke uten meritter.
Jeg kritiserer på ingen måte din bruk av tradisjonelle virkemidler, syntes det er rå flott at du bryter med horden av kunstnere der ute.
Stå på.

Frode Mikal Lillesund sa...

Takk Andrew.

Jeg liker din kritiske holdning, og ditt engasjement er inspirerende.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...