21.05.2012

Skulpturmonument over Harald Hårfagre -nasjonalromantisk samtidskunst

Endelig har jeg fått vist Hårfagremonumentet til offentligheten. Det er to og et halvt år siden jeg fikk oppdraget om å lage et figurativt skulpturmonument over rikssamleren, -Den første kongen over hele Norge. Etter avtale med oppdragsgiver (Haugesund Kommune), har jeg ikke kunnet vise bilder fra hverken den ferdige bronseskulpturen eller fra prosessen. 

Hvordan skal man avbilde en person som alle kjenner, men som ingen har sett?
For meg var en ting sikkert; Portrettet måtte jeg hente fra fantasien. For på samme måte som alle andre, hadde også jeg dannet meg et indre bilde da jeg satt på skolebenken hørte læreren min lese Snorres fortellinger.
Seierherren Hårfagre
Jeg har tatt utgangspunkt i Snorres saga som sier at Hårfagre fikk sitt navn først etter at Riket var samlet. Før dette ble han kalt "Harald Luva" (av sitt lurvete hår og skjegg). Som sagaen forteller, hadde han lovet kongsdatter Gyda Eriksdatter at han skulle samle Norge til ett rike. Og frem til han klarte det, skulle han hverken klippe eller gre håret. Snorre forteller at etter riket endelig var samlet, lot han håret sitt stelles, og han fikk nå det nye tilnavnet "Hårfagre". Videre forteller Snorre at alle som så ham fortalte at; "ikke noe annet navn kunne passe bedre fordi han hadde både stort og fagert hår". Med utgangspunkt i dette sagnet ble jeg m.a.o. nødt til å avbilde Harald Hårfagre som "Seierherren som hadde samlet landet".
En mottagelse over all forventning
Jeg følte meg selv litt som en "seierherre" i det skulpturen endelig ble avduket fredag den 13. mai utenfor Haugesund billedgalleri. Det var ingen mangel på positive tilbakemeldelser. Lyden av spontane hakeslipp og gispet som gikk gjennom folkemassen, var absolutt tilstede før applausen tok over. Jeg har også fått bra mediadekning med begeistret omtale i både aviser og tv. Og jeg har mange ganger blitt stoppet av ukjente personer på gata som vil fortelle meg at de synes skulpturen er flott. Jeg er svært fornøyd med resultatet selv, men jeg legger ikke skjul på at prosessen ikke bare har vært lang men også krevende. Jeg kan f.eks nevne at skulpturen ankom Haugesund dagen før avdukingen, og vi ble ferdige med monteringen knappe to timer før folk begynte å komme.

Den endelige plasseringen
Selv om Hårfagre nå er avduket, har han ikke fått sin endelige plassering. Om kort tid blir han flyttet ca. 150 meter ned i gata til Havnaberg hvor han skal stå og speide mot havet. Opparbeidelsen av stedet ble dessverrre ikke helt ferdig i tide, derfor valgte vi å plassere skulpturen utenfor Haugesund Billedgalleri hvor jeg åpnet en stor separatutstilling samme dagen. Det har vært et noen publiseringer i Haugesunds Avis i etterkant av avdukingen. Disse roser alle skulpturen, men noen stiller spørsmål med den endelige plasseringen som de mener ikke er værdig nok for skulpturmonumentet. Et problem som legges frem er at man vil ankomme figuren bakfra og at stedet kan virke litt trangt. Jeg har allerede gått ned fra opprinnelig tenkt størrelse på 260 cm i høyden, til 230 cm for å møte dette problemet (En enda mindre skulptur ville mistet sin monumentalitet og synes ikke det ville være værdig vår første konge). Jeg måtte også gjøre om en del i komposisjonen for å tilpasse den til stedet. Det er ofte slik i en by, at de mest sentrale og beste plasseringene for en skulptur allerede er tatt. En person foreslo at den burde stå på Landmannstorget midt i byen, men her har de allerede en liten fin skulptur av Frits Røed ("Gledessprederen"). Jeg hører foresten at det er snakk om en fornying her, så det er kanskje muligheter for en omrokkering likevel (?). Hvem vet; Hvis mange nok ønsker det, havner Harald Hårfagere midt i Haraldsgata (Haugesunds hovedgate/ gågate) som også er oppkalt etter ham. 
Et Nasjonalromantisk Kunstverk
Halveis i arbeidsprosessen slo det meg meg at jeg nå laget et nasjonalromantisk kunstverk. Dette føltes underlig, men også litt spennende. Nasjonalromantikk har jeg alltid forbundet med I. C. Dahl, Cappelen, Ferarnley, Tidemann og Gude. Alle disse malerene fra 1800-tallet. Skulpturen har både vært spennende og interessant å lage. Jeg har fått god veiledning fra eksperter innen arkeologi og historie for å finne riktige materialer og klær som stemmer med funn fra den tidsriktige epoken. (Foruten Hårfagrekomiteen, vil jeg takke for kyndig hjelp fra Marit Synnøve Vea fra Karmøy Kulturopplevelser og Viking Kings. Og ikke minst har jeg både fått gode råd og fått låne vikingklær, våpen og utstyr fra Vikinglaget Aker i Viken). 
Dobbel suksess
Besøkstallet på åpningen av den store skulpturutstillingen min var også en kjempesuksess. Storsalen (nærmere 200m2) var fylt med over 30 skulpturer (og på åpningsdagen; flere hundre tilskuere). Billedgalleriets personale fortalte meg etterpå, at kun Pushwagner har hatt flere besøkende på åpningsdagen (Han stilte ut under filmfestivalen i fjor).

omtaler:
Karmsund: http://karmsundavis.no/2012/04/17/lillesunds-harald-harfagre-godt-mottatt/

Haugesunds Avis: http://www.h-avis.no/puls/kongelig-kunstverk-1.7180526
mer bilder fra Haugesunds avis bildeserie:
foto. Haugesunds Avis

foto. Haugesunds Avis
foto. Haugesunds Avis

foto. Haugesunds Avis
foto. Haugesunds Avis

3 kommentarer:

*Clüver* sa...

Helt fantastisk!

Frode Lillesund sa...

Hjertelig takk for kommentaren "Clüver"!
Komplimanger på det jeg skaper, gjør alltid godt :-)

Sander sa...

Fytti grisen, så kult! Elsker å se ferdighetsfulle folk gjøre verden vakrere. Takk for din dedikasjon til denne klassiske kunstformen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...