26.06.2012

Publikumssuksess i Haugesund Billedgalleri -Kunstutstilling med kun Klassisk Skulptur

Bilder fra Storsalen i Haugesund Billedgalleri -fotograf Harald Nordbakken

Skulptur er en fantastisk uttrykksform å jobbe med, men krevende i utstillingssammenheng når det er snakk om stort kvantum. Min utstilling i Haugesund Billedgalleri krevde mye forberedelser. Jeg kan nevne at jeg brukte en uke på å sette sammen den største skulpturen "Keiseren Peer Gynt". Denne hadde jeg med som gipsoriginal og Støperiet i Italia hadde delt opp denne i over 20 biter (bronseskulpturen er innkjøpt av Selvaaggruppen og står på Løren i Oslo). Så store skulpturer er svært tunge, og veier gjerne flere hundre kilo.

Les mer om skulpturen "Keiseren Peer Gynt" her: http://skulpturkunst.blogspot.no/2010/11/keiseren-peer-gynt.html
Dokumentert av Johan Aks Vikse

Galleriets storsal lever opp til navnet med nærmere 200 m2 gulvareal. Dette rommet fylte jeg med ca. 30 skulpturer og 15 masker. Dette er den største separatutstillingen jeg har hatt og den eneste med kun 3-dimensjonale kunstverk. For meg er det en fantastisk opplevelse å se en så stor utstilling med bare klassiske skulpturer. Det må være lov å si at jeg ble ganske så imponert selv. Mange av disse skulpturene har stått lagret i flere år, og det er første gang jeg selv har hatt mulighet til å se dem i en slik sammenheng. Det var gøy å se hvordan figurene kommuniserte sammen i dette store rommet.

Skulpturen "Hoffnarr" sett fra to sider. Vist for første gang i bronse i Haugesund Billedgalleri.
Et av høydepunktene for meg var å få vise frem skulpturen "Hoffnarr". Det er første gang den har blitt vist som bronseskulptur. Skulpturen ble sendt direkte fra støperiet uten at jeg hadde fått sett den ferdig patinert. Jeg var derfor svært spent da jeg åpnet transportkassen. Overflaten krevde en del ekstra bearbeidelse, men jeg ble veldig fornøyd til slutt.

Her er et par bilder fra utstillingsåpningen. Foruten de tretti skulpturene, fylte jeg også galleriet med flere hundre mennesker.
Galleriet var godt besøkt både på åpningsdagen og resten av utstillingsperioden. Haugesund er min fødeby og det var rørende å se haugalendingenes store interesse for det jeg har arbeidet med de siste 10 årene.

Bronseskulpturen "Gammel Sjel" ble kjøpt inn av kunstforeningen.
Skulpturen "Gammel Sjel" ble innkjøpt av Haugesund Kunstforening. Skulpturen, som er i bronse med marmor sokkel, er en del av "Skjeggemann-serien" Det er en serie med fantasiportretter som utgjorde en stor del av utstillingen. Les mer om skulpturen her: http://www.frodelillesund.com/skulptur_liggende_skjeggemann_frode_lillesund_skulptur_2.html

Jeg fikk mye ros og mange positive kommentarer for skulpturutstillingen. Da jeg snakket med personalet ved billedgalleriet i etterkant, forklarte de at de teller antall besøkende på utstillingene, og det var smigrende å høre at det kun er Pushwagner som har hatt flere mennesker på sin utstillingsåpning som var ved lanseringen av hans film på filmfestivalen i fjor.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...