Dette er presentasjonen av mitt utkast til skulpturkonkurransen om minnesmerket som skal hedre Osvaldsabotørene. Det har vært et svært interessant tema å jobbe med. Vinnerskulpturen skal plasseres på Jernbanetorget i Oslo ved inngangen til Østbanehallen. samtlige utkast til konkurransen stilles ut i Sagveien
24, 0459 Oslo i lokaler tilhørende Oslo
Grafiske Fagforening fra 13 mars til 18 mars. Utstillingen er åpen for alle. Ta turen og bedøm alle utkasene selv. Dette er trolig både en spennende og lærerik utstilling!
I Mitt bidrag har jeg vektlagt at minnesmerket skal bygge under verdigrunnlaget osvaldgruppens medlemmer og til de som ofret sitt liv for denne saken. Dette var mennesker som måtte handle for å beholde sin selvrespekt, og deres handlinger var kanskje den viktigste delen av motstandsbevegelsen under okkupasjonen av Norge. Frihetskampen kom alltid først!
Jeg vil at min skulptur skal fortelle om kraften i menneskene som har en visjon. Det finnes nok krigsmonumenter som dokumenterer brutaliteten fra historiske handlinger. Fra handlingene etter 22. juli lærte vi å møte hat med kjærlighet og å vise enda mer åpenhet når noen truer demokratiet.
Konurranseprogrammet (grunnlaget for juryeringen) kan leses nederst i dette innlegget.
I Mitt bidrag har jeg vektlagt at minnesmerket skal bygge under verdigrunnlaget osvaldgruppens medlemmer og til de som ofret sitt liv for denne saken. Dette var mennesker som måtte handle for å beholde sin selvrespekt, og deres handlinger var kanskje den viktigste delen av motstandsbevegelsen under okkupasjonen av Norge. Frihetskampen kom alltid først!
Jeg vil at min skulptur skal fortelle om kraften i menneskene som har en visjon. Det finnes nok krigsmonumenter som dokumenterer brutaliteten fra historiske handlinger. Fra handlingene etter 22. juli lærte vi å møte hat med kjærlighet og å vise enda mer åpenhet når noen truer demokratiet.
Konurranseprogrammet (grunnlaget for juryeringen) kan leses nederst i dette innlegget.
"FOR FRIHETEN - FOR ALLE."
les mer:
Materiale: bronse (skulptur) og gravering i eksisterende granittheller.
Størrelse: ca. 300cm (høyde) x 200cm (bredde) x 100cm (dybde)
Motivet beskrivelse:
Skulpturens første iøynefallende motiv er to store armer med hender som møter hverandre. Sammenstillingen av disse hendene, danner formen av en fugl (evt. en due). Dette er et bildesymbol fra skyggeteater som de fleste mennesker kjenner, antagelig fordi de selv har lært å lage en slik skyggetegning da de var barn.
Når man kommer litt nærmere skulpturen ser man at det står en menneskefigur med ryggen mot den ene hånda/armen. Personen er kledd i sivile klær (fra 30/40-tallet). Kroppsuttrykket er rolig/ vurderende mens ansiktet og blikket er alvorlig og besluttsomt.
I granitthellene på bakken under skulpturen, ser man inngravert tekst i en stor sirkel. Sirkelen har en åpning foran personfiguren. Teksten er sitatet fra Asbjørn Sundes bok: "DET VAR VERDT Å KJEMPE FOR FRIHETEN. FOR ALLE LAND, FOR ALLE RASER, FOR ALLE KLASSER, FOR ALLE MENNESKER OG ALLE SINN." Jeg har valgt å utheve «DET VAR - FOR ALLE - FOR ALLE - FOR ALLE - FOR ALLE - ALLE SINN". Disse bokstavene vil uthevede med messingfarge. På hver sin side innenfor sirkelen, er minneplatene i bronse lagt ned i bakken.
Tema og begrunnelse av motivvalg:
Det gjennomgående temaet for monumentet vil være et budskap om FRED og FRIHET. Det er en hyllest til de demokratiske verdiene i et åpent samfunn. Vi må ikke glemme at de felles verdier og den individuelle frihet som vårt demokratiske samfunn gir, er resultat av at noen har kjempet for dette. Osvald sabotørene og de falne ved NSB var svært viktige aktører i denne kampen.
Motto: "FOR FRIHETEN. FOR ALLE." Dette beskriver motivasjonen og målet for alle som hedres med dette minnesmerket. For øvrig refererer mottoet også til kong Haakon VII sitt valgmotto; "Alt for Norge" (mottoet er videreført av kong Olav V og kong Harald VII). Som kunstner tenker jeg minnesmerkets motto som et svar til kongens motto. Kongens motto har blitt flittig brukt av de som var med i motstandsbevegelsen. For dem ble kongen et samlende og inspirerende symbol under deres kamp.
Hender; Valg av hender som en sentral del av motivet, ligger i symbolbetydningen dette gir for HANDLINGSKRAFT. Etter å ha fordypet meg i historiske kilder og fortellinger (fra Osvald gruppens egne medlemmer og fra andre), så er det nettopp disse individenes ustoppelige vilje for handling som står frem som det sentrale. Det gjelder handlings-viljen (-behovet) både som samlende for gruppen og som gjennomføringskraft/realiseringsevne. Hender er også et viktig symbol for gester, hilsen og hyllest. Okkupasjonsmakten hadde sin kjente "nazi- hilsen" som er den enkle rette arm og hånd. Også brukt av mange høyreekstreme i dag (bl.a. brukte terrorist Behring Breivik denne hilsen til TV-kameraet under rettssaken etter 22.juli). Motivet til dette minnesmerket er satt sammen av møtet mellom to hender. I dette møtet oppstår et nytt tredje element, nemlig symbolbildet av en fugl. Hendene/armene er utformet med kraftfullhet i møtet, men også myke (feminine) formelementer. På denne måten står hendene frem som en imøtekommende hilsen (åpne hender) og en hyllest for samhold, fred og frihet.
Utkast i leire (1/5 dels størrelse) |
Fullstørrelse menneskefigur; Menneskefiguren som er kledd i sivile klær kan representere alle som tilhørte og arbeidet med Osvald gruppen. Jeg har likevel valgt å gi ansiktet likhetstrekk til Asbjørn Sunde, fordi han var den samlende lederen bak gruppen. Dommen av Asbjørn Sunde i 1954 som landssvikeren, kan også sees på som et politisk justismord, og som samfunn bør vi minnes hans person for at liknende historier ikke skal kunne skje i fremtiden. (Innlevert fullstørrelse detalj er dette portrettet. Det må nevnes at portrettet er laget etter svært dårlig fotomateriale fra Internett. For den ferdige utførelsen vil jeg oppsøke bedre bildemateriale for å få mer eksakte
persontrekk fra Asbjørn Sunde. Uttrykk og overflatebehandling vil være tilnærmet innlevert eksempel). I 1:1 legemsstørrelse figur blir denne personen en del av hverdagslivet. Figuren (som ikke er opphøyet på sokkel) refererer til oss alle som individer.
Skrift(sitat);
Skriften graveres inn i granitthellene. Se modell 1:5
Minneplater;
Minneplatene som inneholder navnene på de falne fra Osvald-organisasjonen og NSB legges i bakken innenfor sirkelen med gradert skriftsitat. Se modell 1:5.
Visuelle og tematiske referanser:
Materialvalget (bronse) skaper helhet med minneplatene og vil harmonere med stedets nå mest iøynefallende skulptur "tigeren".
Hovedmotivet (de over legemsstørrelse hendene) vil referere til flere skulpturer i Oslo; «Hansken» på Christiania Torg (som stedfester hovedstaden), og «Neve med rose» på Grønland (som mange opplever som et symbol for arbeiderbevegelsen). De to nevnte skulpturer er mannshender. I dette monumentet vil man få en feminint motpart med to kvinnehender. Det nevnes ofte i kilder til Osvald gruppen at mange av dem var kvinner.
Skulpturportrettet i sivile klær, kan også referere til skulpturen av Gunnar Sønsteby (med sykkelen) som står i andre enden av Karl Johans gate. Tyske soldater marsjerte oppover Karl Johans gate da de hadde okkupert landet. Dette er kraftige bilder på nordmenns frihetsberøvelse. Disse to personene vil nå stå på hver sin side av landets hovedgate og minne om individets imponerende krigsinsats under okkupasjonen andre verdenskrig.
Plassering:
Mine forslag for plassering kan sees på som anbefalinger. Jeg er åpen for en dialog med juryen hvis alternative plasseringer er å foretrekke. Jeg har også muligheten for speilvende eller bytte side for figurportrettet. (Bildet øverst er alternativ 1 i akse mellom Karl Johan og Østbanehallen.) Når man kommer ut fra Østbanehallen, vil man kunne se symbolbildet av fuglen med Oslos hovedgate som bakgrunn.
-----
Programmet for konkurransen (Grunnlag for juryering):
1. Innbydelse
Avdukingen er planlagt høst 2015.
Minnesmerket bør ha en skulpturell utforming som harmonerer best mulig med plassens mange formelementer og minnesmerkets plassering nær Sentralbanens inngangsarkitektur.
Se vedlagte fotografi / skisse av plassen.
Innbyder har godkjent en ramme på kr 2.000.000 for utførelsen av minnesmerket. Summen inkluderer kunstnerens honorar, teknisk fremstilling av skulpturen, frakt og montering.
Grunnarbeidet på stedet, som fundamentering, fremføring av elektrisitet osv. er ikke inkludert i rammen ovenfor.
1. premie kr. 50 000
2. premie kr. 30 000
3. premie kr. 20 000
· Program.
· Tegning / kart over området.
7. Innleveringsmaterialer
· Detalj i full målesokk.
· Tegninger og / eller fotomontasje som viser minnesmerkets plassering
· Beskrivelse av intensjoner og materialbruk.
· Budsjett
· Det er anledning til å levere mer enn et forslag for de som måtte ønske dette, og kunstneren kan i tillegg levere det hun / han finner nødvendig for å belyse utkastet.
I tilfelle juryen finner omkonkurranse nødvendig, avgjør juryen hvilke av de konkurrerende kunstnere som skal delta.
Juryens avgjørelse er endelig og kan ikke omgjøres.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar