23.12.2010

"Kentaurer"

 bronseskulpturen "Kentaurer" © Frode Mikal Lillesund
Denne skulpturen ble støpt for en knapp måned siden, men figuren har hatt lang modningstid.

Ideen til å lage skulpturen kom da jeg var i Paris høsten 2006. Etter å ha vandret rundt på Louvre museet i en uke med bare kamera og tegneblokk, fikk jeg et sterkt behov for å arbeide med skulptur. Det eneste formbare materialet jeg kunne oppdrive var voks fra diverse oster jeg hadde konsumert. Resultatet ble miniatyrskissen -en ca 5 cm høy voksskulptur.
Skisseutkast til "Kentaurer" © Frode Mikal Lillesund
Tilbake på atelier i Norge, begynte jeg å arbeide i større format. Men jeg måtte avslutte arbeidet til fordel for et større skulpturoppdrag ("Keiseren peer gynt"). Den gangen anså jeg kentaurskulpturen som uferdig og den ble stående og tørke ut i leire. Men jeg fikk meg ikke til å destruere den.  Det var noe i den som imponerte meg sterkt og som jeg ikke hadde fått til i andre skulpturer.  Det var i samsvaret mellom dynamisk energi og den harmoniske komposisjons-rammen, hvor jeg hadde brutt gjennom til et nytt nivå. Etter en tid, innså jeg også at skissepreget i utformingen (som jeg tidligere  hadde sett på som uferdig), passet utmerket til dette dynamiske uttrykket. For dette er en komposisjon som uttrykker bevegelse, spenning og dynamikk. Det er en kamp mellom naturkrefter. Naturen består av indre motstridende krefter, mens i et større perspektiv, er naturen alltid i balanse.

Motivet er to kentaurer   i kamp med hverandre. Kentaur er et fabeldyr som er delvis hest og delvis menneske. I gresk mytologi var dette virile skikkelser drevet av sterke dyriske drifter. Symbolsk representerer kentauren ren livskraft.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...