24.11.2010

Skateboarding som Kunstform og Kunstuttrykk

Frode Mikal Lillesund "pop-show-it tidelig 90-tallet" foto: Arild Rossebø

Jeg prater ikke om brettgrafikk, grafitti eller såkalt street-art. Disse kunstformene er trendrelaterte og springer gjerne ut ifra skateboardkulturen. Jeg prater om skateboarding som kunstuttrykk seg selv. Enhver “poser” som leser nok om denne kulturen kan lage “trend-kunst”. En som mestrer sitt skateboard, skaper kunst også mens han skater.

I min masteroppgave på kunsthøgskolen skrev jeg at min første kunstutdannelse var skateboarding. Og uten denne erfaringen, hadde jeg trolig aldri valgt å bli kunstner.

De fleste av tenårene mine og begynnelsen av 20-årene, viet jeg til skateboarding. I begynnelsen var det fart og spenning som var viktigst. Deretter beherskelsen av alle skateboardtriksene. Men etter et par år ble det tydelig for meg at den “harde kjernen” av individer som fortsatte med denne aktiviteten, også utviklet personlige måter å manøvrere brettet på. For mange ble det viktig å utføre og perfeksjonere triksene på sin egen “riktige” måte. Dette var min inngangsport til studiet av vårt kroppsspråk. Det var først når man skatet at man viste hvem man var. I skateboarderens bevegelser kunne jeg lese personens idealer som en slags maske, og dernest vjlen hinsides denne masken. Denne “viljen” fortalte mye om personens selvbilde og temperament. Jeg innså at de dyktigste skateboarderne hadde en høyt utviklet estetisk sans og et sterkt behov for perfeksjon.

Sammen med en av disse skateboardkameratene, har jeg i ettertid diskutert hva Skateboard egentlig betydde for oss. Og det bunner i identitet, følelsesutladning og kreativitet. Vi var en underlig gruppering av individer, fra vidt forskjellige steder og bakgrunn, som samlet seg i et parkeringshus fem etager under jorda for å skate. Det viktigste vi hadde til felles var tallentfulle personer som fant vårt eget friareale hvor vi kunne føre våre brennende monologer mellom mage og hode. Her forvandlet vi destruktive taker til kreativitet, og vi lærte oss hva det vil si å mestre noe. Jeg ser at idag har de aller fleste av oss valgt kreative yrker. Og jeg tror også de fleste vil kunne si”…ja, dette som skjedde 5 etager under jorda i et parkeringshus i Haugesund var avgjørende for mine valg.”

2 kommentarer:

escola eunice sa...

Bonito trabalho. Que Deus o abençoe sempre. parabéns. prrsoaresamigodedeus.blogspot.com ( Brasil)

Frode Lillesund sa...

(oversatt: prrsoares sa... Nydelig arbeid. Må Gud velsigne deg alltid. gratulasjoner. )
-Tusen takk! Fantastisk å bli oppdaget i Brasil. (Obrigado! Ótimo para ser descoberto no Brasil.)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...