24.11.2010

"Akrobater" - Klassisk Skulpturakrobatikk

"Akrobater" (Turnere) © Frode Mikal Lillesund

Skulpturen “Akrobater” er en “akrobatisk lek” med klassisk skulptur. Den stammer fra en periode kunstneren arbeidet med temaet “sjonglør /gjøgler”. Lillesund som selv har bakgrunn innen sjonglering- og skateboardkulturen, var på denne tiden fremdeles student. Han var opptatt av hvordan et godt klassisk kunstverk krever både faglig dybdeforståelse og praktisk kyndighet på lik linje med klassiske musikere, dansere eller evt. akrobater.

Motivet er to atletiske menneskekropper som gjensidig balanserer hverandre. Begge figurene, både den som bærer og den som blir båret, må være aktivt deltagende i denne akten. Dette prinsippet er for øvrig fundamentet for en klassisk kontrapost komposisjon. For kunstneren handler dette verket først og fremst om rytme, spenning og balanse, som sagt er dette essensen i hva en klassisk skulptør arbeider med. Man kan gjerne si at å lage “klassisk skulptur” er det  samme som “å sjonglere med form”.

Lillesund mottok Selvaaggruppens pris for “beste figurative skulptur” med denne skulpturen i 2001.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerende skulptur. men hvorfor blogge om seg selv i 3dje person? Eller er det referat av en annens tekst om deg?

Frode Lillesund sa...

takk;-) -og i tillegg, et godt poeng. Grunnen til at jeg bruker 3dje person i skulpturpresentasjonene, er som du gjettet riktig. Nemlig at det meste stammer fra en annen sammenheng hvor det var naturlig å bruke denne formen. Men det er mine egne tekster. Forøvrig føles det fint å ta en "armlengdes" avstand til egne arbeider når jeg presenterer dem. (skjønt, rent objektivt, blir det selvføleglig ikke.) Jeg skal legge ut noen artikler andre har skrevet om meg etter hvert også.

I denne sammenhengen passer det også å nevne at jeg setter pris på at man kommenterer med navn om det så skulle være et alias.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...