29.10.2011

Skjeggemann Skulptur endelig støpt i Bronse

Det er gledelig for meg å endelig få se denne skulpturen støpt i bronse. Skulpturen ble laget i 2008, og bronsestøp var intensjonen helt fra begynnelsen. Da den ble antatt på høstutstillingen samme år, hadde jeg desverre ikke råd til å starte støpeprosessen. Derfor ble den vist i gips på Statens Kunstutstilling nr. 121 (høsturstillingen) på Kunstnernes Hus.

Her er det fint bilde av skulpturen tatt på høstutstillingen. Jeg vokset overflaten for å gi gipsen mer dybde. Den fikk også ganske flott belysning og plassering på denne utstilllingen. I det hele var jeg veldig fornøyd med presentasjonen. 
Tradisjonelt sett, har høstutstillingen vært regnet som den proffesjonelle debut-arenaen for norske kunstnere. Jeg hadde allerede vært med på Norsk Skulpturbiennale samme år, men for meg ble altså dette min høstutstillings-debut.

Bronse som "Skulptur-original"
Det er vanlig å omtale gispskulpturen man støper fra som "gips-originalen", men jeg arbeidet flere månder med voksfiguren og i tillegg mye fresing i selve bronsen, derfor regner jeg denne bronseskulpturen som skulptur-original. I denne prosessen fikk jeg anledning til å bearbeide overflaten og presisere detaljer langt mer enn i gipsskulpturen som ble vist på høstutstillingen.
Skjeggemann temaet har jeg arbeidet med i flere skulpurer. Skulpturene er ikke ment som litterære verk fra min side, men temaet er betinget av tid og kultur. Det spenner seg fra patriakalske maktstrukturer og visdomssymbol, til skjegg og hår i hippie bevegelsens frihet- og fredssymbolikk.

Felles for mine skjeggemann-skulpturer er møtet mellom konkret figurasjon (ansikt/ hode), og de mer rytmisk, flytende massene av hår og skjegg. Det visuelle uttrykket er det bærende i disse skulpturene. Det er særlig forholdet mellom figurasjon og de mindre figurative elementene jeg er opptatt av.

Når det gjelder komponeringen av de såkalte "rytmisk, flytene massene",  har jeg hentet inspirasjon til dette fra de organiske bevegelsene som finnes i naturen. Ved å studere Leonardo da vinci, kan man se hvordan han brukte vann, som utgangspunkt for å forstå naturens prinsipper/ lover for bevegelse. Noen andre fine, visuelle kilder er skyformasjoner eller hvordan dyr operer i flokk. Dette er samme prinsippene som for naturens vekst. -se innelgg om Leonardo: "Leonardo daVinci og Skulptur. Hvilken innsikt hadde Universalgeniet i Formproblematikk? Hva er Leonardo daVinci´s Form-kode?"

Hvis jeg skal vektlegge noen form for symbolverdi i mine skjeggemenn, så  vil det være det "visuelt levende" man kan se i naturens bevegelser. Skjegg og hår blir gjerne beskrevet som dødt materiale (bestående av døde hudceller), men prinsippene  for  hvordan det vokser, er det vi ser forplantet i slyngende spiralbevegelser.

6 kommentarer:

Hans Kåre Sjøstrøm sa...

Jeg absolutt - uten forbehold - e l s k e r Frode M. Lillesunds arbeider!

Frode Lillesund sa...

Hjertelig takk for kommentaren Hans Kåre.

Konplimanger kan ikke bli bedre enn det :-).

Anonym sa...

dette ble helt rått i bronse støp fra gips...har følgt med deg så slutt arbeidet ble over forventning frode..unikt og ditt skjeggemenn tema er min favorit...håper du kommer med mere skjeggmenn fremover ?..der er du unik..stå på videre frode

Frode Lillesund sa...

Takk for kommentaren din "Anomym".

Det er gledelig å høre at skjeggemann-temaet blir mottatt positivt og at skulpturene mine vekker enthusiasme :-).

Det er litt uvanlig å lage slike fantasifigurer med ansikter som ikke er ment for å etterligne spesifikke personer. Jeg har laget en del byster/minnesmerker over historiske personer hvor portrett-likheten er viktig. Jeg synes det også er både spennende og positivt utfordrende, men friheten med å lage disse fantasi-skjeggemennene åpnet en ny kreativ vinkling for meg i forhold til portrett.

Jeg er glad for at andre oppfatter dette som unikt, og det blir helt sikkert flere skjeggemenn i fremtiden, selv om jeg også har mange andre planer.

Jeg holder forøvrig på med et monument over Harald Hårfagre. Dette motivet (dvs. utenom selve portrettet), gir kanskje ikke like stor komposisjonell frihet, men jeg garanterer at skulpturen blir både hårete og skjegggete.

Anonym sa...

hei frode..hva er ditt neste prosjekt?mere skjeggmenn håper jeg..dette er unikt

Frode Lillesund sa...

Takk "Anonym" (obs. jeg setter pris på om man finner på et alias hvis man ikke ønsker å bruke eget navn når man kommenterer.)

Jeg har nettopp laget en ny skjeggemannskulptur. For tiden arbeider jeg med å støpe den store versjonen av "Joker/ Hoffnarr" over i bronse og noen andre eldre ting. Ellers er jeg mye i Italia for tiden hvor jeg holder på med "kongen av alle skjeggemenn" (Harald Hårfagre). Alle skjeggemennene blir forøvrig med på utstillingen i Haugesund Billedgalleri. -Åpning 13. april.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...