Siste nummer av "KUNST" - Nordens ledende kunstmagasin, tar for seg "tegning" som tema. I denne forbindelsen ble jeg invitert til å skrive et essay om mitt syn på tegning som fag og dette fagets plass i utdanningssammenheng. Andre innlegg og artikler om temaet kan leses i KUNST (utgave nr.1, 2013). Magasinet kan bestilles hos Fineart eller kjøpes i kiosker som Narvesen etc.
Tegning er et visuelt
språk.
Hvilken
plass har tegnefaget i de etablerte kunstinstitusjonene i dag?
Slik jeg ser
det, er tegnefaget helt fjernet fra de etablerte utdanningsinstitusjonene. Det
betyr ikke at akademi- og høgskolestudentene aldri tar i en blyant eller andre
tegne-redskaper, men tegning blir ikke lenger undervist i og studert som et
fag. Dette har stor innvirkning på den visuelle kvaliteten på samtidens
billedkunst. Det er også et faresignal for den faglige kompetansen hos
fremtidens kunstnere.
Akt, enkel formstudie © Frode Mikal Lillesund |
Nedbygging av tegnefaget. Da jeg
studerte ved kunsthøgskolen for ca. 10 år siden, var jeg vitne til en dramatisk
nedbygging av tegnefaget. Vi var den siste generasjonen som hadde obligatorisk
tegneundervisning på Kunsthøgskolen i Oslo. Da jeg begynte på denne skolen
hadde vi tre store tegnesaler, og det var ansatt en professor og tre faglærere
i tegning ved tegneinstituttet. Da jeg gikk ut fra samme skole, var dette
instituttet nesten helt borte. Det var igjen en halv tegnelærerstilling og ett
klasserom som hovedsakelig ble brukt som lager. Etter min mening er dette er en
tragedie for kunstfaget som helhet.
Fremdeles noen få private aktører. Jeg får som
regel spørsmål om hvor jeg har fått min kompetanse fra, når jeg sier at man
ikke får dette ved kunsthøgskolen. Svaret er at jeg måtte betale for
privatundervisning ved siden av høgskoleutdannelsen. Jeg tok altså parallelle
utdannelser på Kunsthøgskolen og på de privat kunstakademi.
(redigert august 2016: Jeg har nå startet en egen kunstskole i Oslo; Oslo KunstAkademi. Her underviser jeg i alle de klassiske kunstformene; Tegning, Maleri og Skulptur.)
(redigert august 2016: Jeg har nå startet en egen kunstskole i Oslo; Oslo KunstAkademi. Her underviser jeg i alle de klassiske kunstformene; Tegning, Maleri og Skulptur.)
Visuelt språk. Tegning var
tidligere fundamentet for alle visuelle kunstuttrykk. Selv om man ikke ønsket å
bruke tegning direkte som uttrykksform, fikk kunststudentene likevel solid
basisutdanning i tegnefaget. Hvorfor ble tegning verdsatt så høyt? – Fordi
tegning først og fremst er et abstraksjonsverktøy. Det handler ikke om å være
flink til å kopiere et motiv. Tegning er et språk
for visuelle uttrykk. Billedspråkets
grammatikk er komposisjon, romforståelse, formkunnskaper, og mest av alt
sammenstillingen av bildeelementene. Denne betegnelsen ("visuelt språk") kan også utdypes; Man kan gjerne
sammenlikne billedkunstneren med en poèt.
Poèten må mestre et språk for å ha mulighet til å lage poèsi. Det er ikke
språket som er målet. Poèsi oppstår ”mellom linjene”, dvs. i møtet mellom
ordene og ordenes betydning. Setningenes rytmiske oppbygning er det som leder
leseren gjennom diktet. Et viktig virkemiddel for poeten er f.eks. paradokser. Dvs. motsetningsforhold som skaper spenning og ”friksjon”. Gjennom
paradokser finner gjerne poèten sitt ekte og sanne uttrykk.
Tegning er
også et språk for de som virkelig har studert dette faget. Dette språkets
oppbygning er motsetningsforhold i mange lag, og det er her man finner
virkemidlene som kan skape spenning, bevegelse og rytme. Som tegner bruker man
disse virkemidlene i forhold til flaten man tegner på, men det samme språket
kan man også overføre til alle andre visuelle uttrykksformer. Som skulptør vil jeg si at mesteparten av
det jeg kan om skulptur, har jeg lært gjennom tegning.
Portrett (utbrettet form) © Frode Mikal Lillesund |
Forskning på gammel kunnskap. Mange ser
forskjell på en Picasso og en Rembrandt, men kun de som har innsikt i
billedspråket ser likheten. Det er ingen tvil om at Picasso var en dyktig
tegner. Han var en forsker som hadde dyp faglig innsikt, og han brukte tegning
som et forskningsredskap. Kubismen var et forskningsgjennombrudd. Det er ikke
alle som forstår at grunnlaget for dette gjennombruddet, var gjenoppdagelsen av
prinsipper hos de klassiske billedkunstnernes språk. Utbretting av formen og
flatens betydning for billedrommet var allerede etablert, bevisst kunnskap hos
for eksempel Rembrandt, Michelangelo og Rubens. Av min erfaring er det svært få
personer som evner å se dette. På kubistenes tid var også mange av kunstnerne
inspirert av eksotisk kunst fra andre kontinenter. Dette åpnet for å velge nye
uttrykksformer for det tradisjonelle billedspråket.
De blinde leder de blinde. Det er
forskjell på trendskapere og trendfølgere. Et godt eksempel på at mange som
følger en trend gjør dette i blinde, er nettopp kubismen. Den dag i dag finnes
det både kunsthistorikere og kunstnere som tror at kubismen kun handler om å
lage kantede skulpturer eller å male bilder av kubete mennesker. De har altså
mistet innsikt i hva som er kjernen til kubismen; billedspråket.
Formstudie av en hånd © Frode Mikal Lillesund |
Idekunst, readymades og ”skittent
badevann”: Barnet har for lengst blitt skylt ut sammen med badevannet. Kanskje var
det den tomme badestampen som inspirerte Duchamp til å plassere sitt pissoar
(”fountain”) inn i galleriet. Duchamp og hans samtidige (som for øvrig hadde
grundig utdannelse i tegnefaget) introduserte readymades og dadaisme-stunts på
den etablerte kunstarenaen. De ønsket selvfølgelig å ha innflytelse på
samtidens kunstscene, men forstod de hvilket omfang og innvirkning på
kunstfaget, dette skulle komme til å ha i fremtiden? Dette var kunstnere som gjorde opprør mot, og sprengte de gitte rammene for billedkunst. Til forskjell
for mange av deres etterfølgere, hadde disse kunstnerne fremdeles røtter i et visuelt
språk.
Et primalskrik er det motsatte av
abstrakt kunst: Min erfaring er at svært få tegne-lærere, har skjønt dette. Mange av
de som er ansatt for å undervise i tegning, starter undervisningen med
eksperimenterende øvelser hvor man skal lage kunstneriske tegneuttrykk. Man
skal stille seg åpen og søkende. Dette er en naivistisk metode. Den er
spennende, men passer best på et senere stadium i utdanningen eller evt. i
terapeutisk sammenheng. Målet har gode intensjoner fordi man søker et ærlig
uttrykk, men dette har ingen ting med tegnefaget å gjøre. En annen
misforståelse som ofte brukes, er at dette ofte blir kalt ”abstrakt” kunst.
Dette er det motsatte av abstraksjon. Et primalskrik er et ærlig men språkløst
uttrykk. Språk er abstraksjon og tegning er (i hvert fall for meg) et visuelt
språk.
I dag utdanner vi ”blinde” billedkunstnere:
Tegnefaget
(det visuelle språket) er i dag byttet ut med teorifag og skrivekurs på
kunsthøgskolene og kunstakademiene. Man lærer å formulere seg med ord. Den nye
generasjonen billedkunstnere har altså fått byttet ut sitt visuelle språk med
et språk basert på ide- og ordformuleringer. Når ønsket er å uttrykke seg
visuelt (altså som billed-kunstner),
burde selve visualisering vektlegges mye høyere enn det gjøres i dag. Tegning
som et seriøst fag og kompetanse er i ferd med å dø ut. Hvem skal undervise i
dette faget når eventuelt «trend-pendelen» svinger tilbake slik at billedkunstnerne
igjen blir opptatt av det visuelle kunstuttrykket?
Hva blir
fremtidens billedkunstfaglige kompetanse hvis man mister det visuelle språket? Er
det kun subjektiv synsing om de visuelle kvaliteter som skal være grunnlaget
for utsmykningsvalg og for hvilken kunst som skal vises i de etablerte
kunstinstitusjonene?
tekst: Frode Mikal Lillesund, publisert i KUNST - Nordens ledende kunstmagasin nr.1 2013
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar