28.11.2010

"Skulptør viser muskler" tekst: Trine Styve Varlo Haugesunds avis 05.06.2008




I dag åpner Norsk skulpturbiennale i Oslo. Der er Frode Mikal Lillesunds «Joker» på plass.
Skulptør viser muskler
Tekst: TRINE STYVE VARLO
Publisert: Haugesunds Avis 05.06.2008
HAUGESUND/OSLO: I tre år har Frode Mikal Lillesund (33) fra Haugesund vært profesjonell billedhugger. Bosatt i atelierleiligheten til Norsk Billedhuggerforening i Oslo, med undervisningsoppdrag ved Kunsthøgskolen og FriAkademiet – akademiet for klassisk kunst, ved siden av.
– «Jokeren» min stiller jeg ut i gips. Bronsestøpingen må vente til skulpturen eventuelt har fått en eier. Men jeg holder på med en større skulptur som blir støpt i Italia. Bestilt av Selvaag-gruppen. Den heter «Keiseren Peer Gynt».
Underviser
Frode Mikal Lillesund er stolt og glad over at hans klassiske skulptur er en av 29 som ble plukket ut blant 200 søkere til biennalen.
– Den var hovedoppgaven min da jeg avsluttet utdannelsen. Biennalen er den mest prestisjetunge mønstringen innen skulptur i Norge, så klart det er viktig for meg å være med her. Veien fram har vært lang for haugesunderen. Han regner at han har holdt på med utdannelsen sin i ti år.
– Derfor er det også en plikt for meg i positiv forstand å formidle faget videre. Da jeg ble headhuntet
til undervisning måtte jeg bare si ja.
– Jeg forsøkte først å studere, men ble bare sittende og tegne i margen på forelesningsnotatene. Så søkte jeg forskoler i kunst fag og på Oslo Tegne- og malerskole dukket det opp et kurs i skulptur. Da visste jeg. Under utdanningen har Lillesund også jobbet konseptuelt (idebasert), men han faller hele tiden tilbake til den klassiske skulpturen.
– Lærerne har nok slitt med min opphengthet i detaljer. Men da jeg viste dem hvorfor det var viktig for meg, skjønte de. Jeg tegner og maler også en del.
Litterær idé
«Jokeren» sitter på en kortstokk og har også et skjelett under seg.
– Skulpturen er en ren komposisjon, uten modell, en lek i form og rytme. Jeg er
opptatt av hvordan form i naturen uttrykker seg.
 Jokeren» er det kortet som egentlig ikke er en del av kortstokken, men som kan være hvilket som helst kort.
– Han bærer alle masker, viser alltid baksiden også, men har ingen egen identitet. I den litterære tradisjonen er han også en narr, altså den som kan si sannheten til de mektige uten at det får konsekvenser for ham. I norrøn tradisjon tilsvarer han skalden, minner Frode Mikal Lillesund om.
Vigeland inspirer
Billedhuggeren er glad over at biennalen er i Vigeland-museet.
– Jeg er inspirert av Gustav Vigeland. Særlig den unge Vigeland. Livsfrisene hans og de fine fonteneskulpturene i bronse. Den Vigeland som stort sett ellers finnes i Vigelandsparken er jeg vel ikke fullt så glad i, innrømmer Lillesund.


Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...